Руське Православне Коло

Берегиня
роду

На головну | Центр "Мозаїка" | Книги | Статті | Гутірка | Консультації | Контакт | Пісні | Вірші | Малюнки | Казки | Поради | Ігри
 

Що несе розмальовка?

Думаю, що всім батькам дошкільників доводилося купувати
розмальовки. Дуже хочу помилитися, та мабуть мало хто звертав
увагу на те, що приховано за яскравою обкладинкою. Сподіваюся,
цією темою в майбутньому займуться психологи, а поки давайте
спробуємо заглянути в розмальовку материнським оком і
материнським серцем.
     Переглянувши декілька сотень розмальовок, я виділила серед
них виражено-агресивні – це розмальовки з монстрами, зброєю,
воїнами ( назва умовна бо зовнішній вигляд у них бандитський).
На естетичний вплив подібних шедеврів годі сподіватися, а якщо
зауважити, що споживачам цієї агресії по 4-5 років, то вже можна
говорити про зумисне спотворення духовного світу дитини.
     Якщо подібні розмальовки нормальна мама обмине, то іншу
групу складають розмальовки з приховано-агресивним змістом. Сюди
можна віднести розмальовки з героями американських мультфільмів
типу „Том і Джері”, „Ну постривай” тощо.
     У кожному з цих мультфільмів є  хороші добрі кадри, про що,
дивлячись на обкладинку, пам’ятають батьки. На жаль, ваша дитина
змушена бачити інше: вишкірені пащі формату А4, старанно
вималювані клики, пазурі, кулаки, величезні нещасні очі жертв...
список можна продовжувати. Купивши одного разу своїй дитині
розмальовочку із симпатичними вовком та зайчиком на обкладинці,
я нарахувала 9 малюнків з негативним змістом, це при тому, що
всього їх у книзі 12.
     Цікаво, що здоровий глузд у батьків чомусь не спрацьовує,
доводилося бути свідком, як мама примушує свою чотирирічну
донечку розмальовувати весь зубний ряд, де кожен зуб величиною з
палець, керуючись при цьому своїми дитячими враженнями про
мультфільм, а не реально намальованою картинкою, на якій зараз
зосереджена вся увага дитини.
     Ще одну групу склали малюнки, де вияв агресії старанно
прихований. Це книжечки з Барбі, машинами, тваринами тощо.
      Не буду торкатися Барбі, як елементу сексуального
розтління дитини, зупинюся на техніці подібних малюнків. Типовою
ознакою для них є тонкі, зигзагоподібні, рвані лінії,
завантаженість робочого поля дрібними малюнками, які налізають
один на одне, поєднання товстої і тонкої лінії. Таким малюнкам
можна дати характеристику як гострі, нервові, хаотичні,
напружені.
	
Відомо, що людина при малюванні виплескує на папір свій внутрішній стан. Виникає питання, чи відбувається при цьому зворотній зв’язок? Гострими нервовими лініями художник виплеснув свою внутрішню агресію, а тепер на неї дивиться п’ятирічний малюк, повторює ці лінії та форми... Колір може викликати збудження або заспокоєння, так же впливають на нервову систему звуки. Давайте проведемо невеличкий експеримент: протягом кількох секунд дивіться на округлу форму намальовану товстою лінією та на тонку зигзагоподібну лінію, при цьому спробуйте відстежити, як реагують ваші очі, м’язи рук чи ніг. Перший варіант не дає майже ніяких змін, дивлячись на тонку лінію очі ледь примружуються, напружуються. Це невеличке напруження пробігає тілом і залишається в кистях рук та литках. Хочеться потрясти руками, пройтися, вивільнитися за допомогою рухів. Якщо такої змоги не має, то напруга поступово переходить із фізичного в психологічний стан, де її можна виплеснути словом. Як реагує дитина, дивлячись на агресивний малюнок протягом 15-30 хвилин? Одні вивільнять її зразу, черкаючи розмальовку такими ж нервовими лініями, прагнучи по скоріше спекатися нав’язаного напруження, інші, розмалювавши певну частину малюнка, починають активно рухатися, прагнуть до тілесного контакту: просяться на руки, нав’язливо обнімаються, ніби намагаючись передати частину свого напруження іншому. Якщо ж реалізувати напругу таким чином не можливо, то дитина починає зачіпати сусідів, але вже не по-доброму, як в попередньому варіанті, а намагаючись викликати відповідну агресію: заважає, щипає, забирає щось із особистих речей. Створюючи напруження в іншому, дитина таким чином позбувається свого. Коли дитина змушена закінчити роботу, то напруження може реалізуватися у відкритий непослух та грубість. Можливо це станеться не зараз, прихована агресія вже перейшла межу свідомого і буде чекати можливості виплеснутися образами, слізьми чи якось інакше. Уже в цих реакціях проглядаються майбутні способи зняття напруги в дорослому житті. Проте сьогодні, дивуючись, що зранку була дитина як дитина, а зараз, ніби хтось чорта вселив, навряд чи запідозрите розмальовку, автором якої могла бути психічно неврівноважена та агресивна людина. То яка ж має бути розмальовка для дошкільника? По-перше – це товста, чітка, спокійна лінія, якою виконано малюнок. Округлі форми без гострих кутів та рваних ліній (волосся, шерсть і голочки можна малювати по різному).
На сторінці має бути один великий головний об’єкт та один- два допоміжних. Малюнки не повинні перенавантажуватися деталями. За такої умови увага дитини не розсіюється на дрібниці, вона вчиться бачити мету своєї роботи не в деталях, а в цілому.
Для дитини завжди важливо бачити результат своєї роботи, привчатися відчувати радість від її завершення. Котик форматом А4 – це знущання над трирічним малюком. На один хвостик, фарбуючи його олівцем, треба витратити 15-20 хвилин, тоді як дитина в цьому віці спроможна утримувати увагу лише 5-10 хвилин. Не враховуючи цієї особливості дитячої психіки, ми привчаємо змалечку не доводити до кінця почату справу, орієнтуємо дитину не на результат, а на процес заради процесу. А тоді пожинаємо в майбутньому: вчити вчив, але нічого не вивчив.
Тож чим менша дитина, тим менший має бути формат книги. У три – чотири роки найзручніші книжечки формату А6 (четверта частина стандартної сторінки), для розмальовування фарбами варто використовувати малюнки форматом А5на хорошому папері. Доцільно підбирати розмальовки із готовим зразком, так як діти цього віку малюють переважно одним кольором, зразок підкаже можливість використовувати кілька кольорів одночасно.
У віці 5-6 років рука дитини міцніє, їй легше проводити більше часу за роботою, тож і розмір малюнка відповідно збільшується. Збільшується і кількість деталей біля головного об’єкта, це можуть бути квіти, оздоблення одягу, птахи: все, що робить композицію малюнка багатшою. Те, що в ранньому віці заважало, тепер навпаки вчить відокремлювати головне від другорядного, допомагає дитині будувати простір навколо себе. На щастя, подібні розмальовки все частіше почали з’являтися на прилавках магазинів. Тож перебираючи стопку книг задумайтеся: те, що бачить ваша дитина зараз, стане фундаментом, на якому bnm` будуватиме своє життя. Не помиліться.

ЯНА ЯКОВЕНКО

 
На головну | Центр "Мозаїка" | Книги | Статті | Гутірка | Консультації | Контакт | Пісні | Вірші | Малюнки | Казки | Поради | Ігри
Передавайте з любов'ю усім дітям. Ця робота була зроблена з думкою про них
© Яна Яковенко 2006-2019